Arbeidsgiverpolitikk - et grunnlag for å lykkes

En god arbeidsgiverpolitikk setter gode ledere og medarbeidere i sentrum, og ser de menneskelige ressursene som grunnlaget for utvikling av gode tjenester for innbyggerne. Arbeidsgiverpolitikken viser vei inn i et samfunns- og arbeidsliv i endring.

Arbeidsgiverpolitikken utgjør en viktig del av plattformen kommunen står på for å skape gode velferdstjenester. Den viser hvilke verdier og kjennetegn som skal prege god ledelse og godt medarbeiderskap, og peker ut en retning framover for utvikling av en effektiv kommuneorganisasjon som er attraktiv for nåværende og nye ansatte.

Vi står overfor gjennomgripende endringer i arbeids- og samfunnslivet og omstilling i kommunal sektor er et vesentlig bidrag til en bærekraftig samfunnsutvikling. Det handler om en aldrende befolkning, klima- og miljøproblematikk, behovet for et mer inkluderende samfunn, økt produktivitet og strammere økonomiske rammebetingelser. Disse utfordringene løses best ved å mobilisere til felles innsats og ved å samhandle på tvers av tradisjonelle skillelinjer. Ved å forene og mobilisere ressursene kan vi sammen utvikle nye bærekraftige løsninger som tjener fellesskapet. For å møte endringene er det behov for en arbeidsgiverpolitikk som støtter opp under dette.

Det er krav om at vi må gjøre ting annerledes, raskere, på en helt annen måte enn vi har gjort tidligere.
— Jon Gunnar Pedersen, leder av Norge mot 2025

For å lykkes med omstilling og for å sikre bærekraftige kommuner og fylkeskommuner trenger vi nyskapende arbeidsgivere som har god situasjonsforståelse og evner å utvikle treffsikre strategier sammen med tillitsvalgte, verneombud og medarbeidere. Det er ledere som utfordrer handlingsrommet, samhandler for å utvikle nye løsninger og har mot til å endre.

Hovedmål i arbeidsgiverpolitikken bør være integrert i overordnete styringsdokumenter. På den måten synliggjøres sammenhengen mellom arbeidsgiverpolitikken og målene for tjenestene og samfunnsutviklingen. Det er viktig med et politisk eierskap til arbeidsgiverpolitikken, for å vise retning og prioritere rammer for ledelse og organisasjonsutvikling.

KS Konsulent har god og lang erfaring i å bistå kommuner og fylkeskommuner med å revidere eller utvikle en ny arbeidsgiverpolitikk eller arbeidsgiverstrategi. Prosessdesignet utvikles i samhandling med den enkelte kommune eller fylkeskommune og kan se ut som listet opp nedenfor:

1.       I forberedelsesfasen legges det opp til forankring gjennom god planlegging og organisering

2.       I innsiktsfasen utarbeides kunnskapsgrunnlaget med hovedvekt på utfordringer og muligheter

3.       I utviklingsfasen sørges det for at medarbeidere, ledere, tillitsvalgte og verneombud, men også gjerne politiskere, kan gi innspill. Utkast drøftes og det utarbeides et endelig forslag

4.       Endelig forslag godkjennes og sendes på høring. Høringsinnspillene drøftes og endelig dokument utformes og vedtas.

5.       Implementeringsfasen handler om hvordan arbeidsgiverpolitikken skal følges opp over tid og det utarbeides gjerne enkle handlingsplaner/tiltaksplaner for hvert år.

Sammen med KS Konsulent er du sikret en god prosess som sørger for involvering fram mot en skreddersydd arbeidsgiverpolitikk i din kommune.