K-LEAN

Vi tilbyr en helhetlig tilnærming som gir resultater både for arbeidsmiljøet, innbyggerne og effektiviteten.

Mange kommuner har stor fart i arbeidet med å digitalisere tjenester for bruker, innbyggere og næringsliv. Det utfordrer de etablerte arbeidsmåtene ansatte og ledere har i det daglige. Manglende endring av arbeidsprosessene fører for mange kommuner at de ikke får full effekt av de digitale løsningene eller realisert de økonomiske gevinstene som var planlagt. Mange kommuner tar i bruk ulike metoder og verktøy for å effektivisere arbeidsprosessene,

Lean er en ledelses- og virksomhetsfilosofi med fokus på å skape verdi for bruker med effektiv ressursbruk, dvs. minimum sløsing og feil.

I K-LEAN er vi opptatt av at både medarbeidere og brukere skal være driverne i forbedringsprosessene. Brukernes erfaringer er en av de viktigste kildene vi har til bedre kvalitet og mer effektiv ressursbruk.

De kommunene som har tatt verktøyet i bruk har oppnådd bedre kvalitet for bruker, bedre ressursutnyttelse og høyere medarbeidertilfredshet. Resultatene er hentet fra prosjekter innen barnevern, kommunehelsetjeneste, byggesak, pleie og omsorg, økonomiforvaltning, arkivtjeneste og HR. Ordet LEAN betyr slank, men også foroverlent og aktiv.

Vi har oversatt og videreutviklet filosofi og arbeidsmetoder slik at verktøyet passer fullt og helt til kommunal sektor. Derfor bruker vi navnet "kommune-lean" og "K-LEAN" som merkevarenavn.

K-LEAN handler om å:

  • skape bedre flyt i arbeidsprosessene ved å fokusere på det som har verdi for brukerne eller innbyggerne, og fjerne unødvendige operasjoner og ledd

  • lytte til brukernes erfaringer med tjenesten og til hva som er viktig for dem

  • gi den enkelte medarbeider helhetsforståelse, overblikk og direkte innflytelse over arbeidsprosessene

  • ta i bruk en strukturert verktøykasse for å innhente, utvikle, velge ut og implementere ideer som kan forbedre prosessene og skape bedre resultater for brukeren

K-LEAN fokuserer altså på å utvikle en enda smartere og mer brukertilpasset drift innenfor dagens modell, men også å utvikle helt nye måter å produsere tjenestene på (inkrementell innovasjon). Når medarbeider og leder har lært verktøykassen av den interne prosessveilederen gjennom en pilotprosess, driver dere K-LEAN-arbeidet selv, gjerne i dialog med tjenestemottakerne.

K-LEAN-arbeidet utføres i egen virksomhet, eller i samarbeid med andre når arbeidsprosessene går på tvers av flere virksomheter, eller involverer andre organisasjoner.

Dere lykkes med K-LEAN når dere får til en kulturendring. Målet er en kultur som jakter på involvering og løpende forbedringer som kommer tjenestemottakere og innbyggere til gode.