Politisk styring

I et velfungerende lokaldemokrati kjenner innbyggerne seg informert, involvert og representert. De kan påvirke, og de har innsyn. De folkevalgte jobber i en god politisk struktur og kultur, og de har god dialog med lokalsamfunnet og administrasjonen. Som kommune har dere et vidt spekter av metoder for å involvere innbyggere, næringsliv og frivillige lag og organisasjoner. Administrasjonen legger til rette for ulike politiske prosesser, leverer gode utredninger, og følger opp vedtak og melder tilbake. Samarbeidet er oppe til evaluering med jevne mellomrom, slik at forbedringer kan gjennomføres.

Vi tilbyr rådgivning innen:

  • God folkevalgt styring og politisk lederskap

  • Samskapende prosesser

  • Politisk organisering

  • Samspill politikk – administrasjon

  • Veiledning av ordfører

  • Oppfølging av kommunedirektør (utviklingssamtale)

All rådgivning fra oss er betalt rådgivningstjeneste, og kommer i tillegg til det tilbudet kommunene og fylkeskommunene har gratis gjennom KS sitt folkevalgtprogram. 

Helhetlig styring

Mens ledelse skjer direkte i møte mellom mennesker, handler styring om indirekte påvirkning. Det formuleres mål, strategier og verdier, defineres roller med oppgaver, myndighet og ansvar, fastsettes regler, vedtas rutiner, tildeles ressurser og defineres krav til rapportering.  

Kommuner og fylkeskommuner kjennetegnes ved knappe ressurser, komplekse målstrukturer, en stor mengde oppgaver, fagområder og roller, et stort antall lover og forskrifter, mange interessenter, brukere med ulike behov, og kompliserte beslutningsprosesser. Dette øker faren for styringssvikt: Målene nås ikke, det er krevende å koordinere innsatsen, eller dialogen med interessenter og brukere er vanskelig å få til på en god måte. Dette kan føre til at ressursene ikke brukes optimalt.

Vi bistår en rekke kommuner og fylkeskommuner med å utvikle en mer helhetlig styring, med god koordinering og ressursutnyttelse som viktig mål. Her er eksempler på våre tilnærminger:

  • Innføring av helhetlige styringssystem. Kommuneloven gir gode rammer for helhetlig styring og beskriver sammenhengene mellom langsiktig planlegging og kortsiktige handlingsprogram/økonomiplan og budsjett. Vi kan bistå i implementering av gode styringssystemer som ivaretar sammenhengen mellom planer og implementering, og som gjør det lett å følge opp. Som en del av dette inngår ledersamlinger for å utvikle en sterk og resultatorientert ledelseskultur. Den viktigste suksessfaktoren er at dere styrer etter det som har størst betydning for brukere og innbyggere.

 

  • Innføring av kvalitets- og internkontrollsystemer. Kommunedirektøren skal i tråd med kommunelovens § 25 sikre at kommunen/fylkeskommunen har en velfungerende internkontroll. Vi kan bistå i implementering av gode kvalitets- og internkontrollsystem som gjør at brukere, medarbeidere, ledere og folkevalgte kan sove godt om natten. Som en del av dette inngår ledersamlinger som sikrer at dere som er ledere mestrer og er pådrivere for arbeid med kvalitet og internkontroll blant medarbeiderne i hele organisasjonen. Vi anbefaler også at arbeidet med et helhetlig styringssystem og kvalitets- og internkontrollsystem ses i sammenheng.

 

  • Utvikling av samskaping som metode. Kommuneloven beskriver at innbyggerne skal involveres aktivt i lokaldemokratiet, og brukermedvirkning er framhevet i lover og forskrifter for nær sagt alle kommunale og fylkeskommunale tjenester. Samskaping er et sett med ideer og verktøy som handler om å utforme innholdet i tjenestene mer i samspill med tjenestemottakerne, og å utvikle nye løsninger på viktige samfunnsutfordringer sammen med innbyggerne. For å lykkes må dere ofte videreutvikle politiske prosesser, og profesjonene må endre tankesett, metoder, og forståelse av egen rolle. Vi kan bistå i kompetansebygging i samskapende metoder for ledere, internkonsulenter, fagmedarbeidere og folkevalgte. Vi kan også fasilitere prosesser der samskaping skal brukes som metode internt og eksternt.