Ledelse for samskapt læring i skolen
Lurer du på hvordan skoleledere og skoleeiere kan bidra til å fremme medvirkning og samskaping i alle ledd i utdanningssystemet vårt?
Bildet er tatt av Michal Jarmoluk fra Pixabay
En rød tråd i nasjonale og internasjonale politiske føringer, er betydningen av å utvikle elevenes potensiale, å ruste elevene for både nåtiden og fremtiden, slik at vi bygger og videreutvikler gode bærekraftige lokaldemokrati, fremmer elevengasjement og forebygger utenforskap (LK20, OECD, FNs bærekraftsmål). Den nye opplæringsloven som trer i kraft i august 2024 underbygger behovet for å sette medvirkning på agendaen. Skoleeier og skoleleder er avgjørende for at vi lykkes sammen med samfunnsoppdraget!
Det er etablert et spennende og samskapende samarbeid mellom KS Konsulent ved seniorrådgiver og PhD-kandidat Ingelin Burkeland og førsteamanuensis ved NTNU Dr. Mari-Ana Jones. Ingelin har et pågående PhD-prosjekt om elevmedvirkning og Mari-Ana leverte sin PhD-avhandling om elevmedvirkning i 2022.
I samarbeid med KS Agenda har vi utviklet et kurs med vekt på hvordan skoleledere og skoleeiere kan bidra til å fremme medvirkning og samskaping i alle ledd i utdanningssystemet vårt. Deling av fersk forskning, trening på inkluderende metoder og verktøy, og refleksjon mellom deltakere fra ulike nivå i utdanningssystemet, bidar til felles forståelse for sammenhenger mellom medvirkning og student agency som kjernekompetanser for å lykkes med dannningsoppdraget. Struktur, kultur og ledelse er nok en gang sentrale kjerneelementer.
Sentralt i kurset er hvordan skoleledere kan bygge og utvikle struktur og kultur som fremmer medvirkning i både demokratiprosesser og læringsprosesser for elevene, og hvordan skoleeier kan legge til rette for at skoleledere lykkes i sitt mandat for å fremme og utvikle elevmedvirkning, elevengasjement og student agency.
Neste kurs blir vår 2025. Sjekk KS Agenda’s kurskalender!
Har din kommune behov for bistand på dette området? Ta kontakt med oss Kontakt — KS Konsulent AS