Skole- eller barnehagestruktur med kvalitet som inngang

Skole- og/eller barnehagestruktur med kvalitet som inngang

Vi har de siste årene gjort en rekke utredninger om skole og/eller barnehagestruktur. Dette er et tema som skaper stort engasjement og mye følelser, men ofte er det vanskelig å få politiske beslutninger som fører til endring.

Motivasjonen for bestilling av utredningene er som regel økonomisk innsparing, og at de demografiske endringene fører til færre elever på skolene og mye ledig kapasitet. Likevel er det vanskelig å komme gjennom med argumentasjonen når innsparing er det viktigste argumentet, man finner alltid noen midler for å opprettholde strukturen en periode til. Et annet argument som ofte går igjen i debatten er skolens betydning for lokalsamfunnet

I KSK har vi endret på inngangen i slike saker for å gi annen argumentasjon som gir større gjennomslag. Vi tar da utgangspunktet i hva som gir kvalitativt de beste tjenestene, og vi tar et tydelig barnets beste – perspektiv, noe man er forpliktet til når man skal gjøre vedtak som angår barn. I tillegg viser vi til Opplæringslova hvor det er lovfestet at «elevene har rett til medvirkning i saker som gjelder dem selv, at de har rett til å ytre sine meninger fritt og at deres synspunkter skal tillegges vekt i tråd med alder og modenhet».

Vår metodikk går ut på å snakke med representanter for alle involverte, og der de får mulighet til å forberede seg på forhånd. Vi lager en arena der det er mulig å snakke fritt, og der man kan diskutere fordeler og ulemper med utgangspunkt i hva som er forutsetningene for å få gode dager i skoler og barnehager. Dette gjør vi stedet for folkemøter.

Som regel får vi fram nye synspunkter og vi ser at barn har en annen holdning enn det foreldre og andre voksne har. De er mest opptatt av vennskap, mulighet for å få venner, kvalitet i undervisningen, oppdaterte læremidler, inventar og fysisk miljø på skolen, og at det er økonomi til å dra på turer for å gi variasjon i skoledagen. De er mindre skeptiske til å ta buss, og spesielt eldre barn er opptatt av å være en del av et større sosialt fellesskap.

Lærere ser også fordelene av å være i større miljøer, både for å få den kompetansen som kreves og for å få et stort nok miljø til å drive godt utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet.

Vi tar selvfølgelig også den tradisjonelle analysen av innsparingsmuligheter på personale, bygg, FDV-kostnader, innsparing på CO2-utslipp osv. Men det er noe som kommer i tillegg til de kvalitative vurderingene. Vi har altså både tellinger og fortellinger, og som regel underbygger disse hverandre og gir større trygghet til å ta vanskelige avgjørelser.

KSK tar altså en bred inngang i slike utredninger, vi tar for oss oppdatert forskning på området, tar frem lovendringer som krever endringer i strukturen og vi legger stor vekt på barnas stemmer i en kvalitativ vurdering. Dette sammen med å hente fram økonomiske gevinster gir et godt kunnskapsgrunnlag for den politiske saken.  

De siste fire årene har vi laget utredninger i Vanylven, Ulstein, Nordland fk, Ørland, Åfjord, Lesja, Løten, Holmestrand, Frogn, Lyngdal, Orkland og Halden. Vi har også bidratt i flere kommuner med å fasilitere prosessen.

InspirasjonKristine Hernes